Choć Martin kojarzy się przede wszystkim z najwyższej klasy gitarami akustycznymi, od ponad stu lat budujemy także ukulele. I nie jest to tylko ciekawostka z firmowego archiwum – to prawdziwe dziedzictwo, które do dziś słychać w tych instrumentach.
Z każdą dekadą dopracowywaliśmy konstrukcję ukulele tak, by grało się na nich nie tylko wygodnie, ale i z radością. Brzmią świetnie, wyglądają jeszcze lepiej – i bez problemu odnajdują się zarówno w studiu, jak i na scenie.
Jeśli więc nosisz się z zamiarem wejścia w świat tego lekkiego, melodyjnego instrumentu, jesteś we właściwym miejscu. Zaraz przeprowadzimy Cię przez najważniejsze różnice między ukulele, żebyś mógł wybrać model najlepiej dopasowany do swoich potrzeb.

Jakie kształty ukulele masz do wyboru?
Zacznijmy od podstaw – czyli od rozmiarów. Ukulele nie jest instrumentem „jednego kształtu”. W praktyce możesz wybierać spośród czterech głównych wariantów:
- Sopranowe
- Koncertowe
- Tenorowe
- Barytonowe
Martin skupia się na trzech pierwszych, bo to właśnie one są najczęściej wybierane zarówno przez początkujących, jak i zaawansowanych muzyków.

Jak poszczególne rodzaje ukulele różnią się w brzmieniu?
Rozmiar instrumentu ma bezpośredni wpływ na jego dźwięk. Najmniejsze, czyli sopranowe, brzmią jasno, krótko i bardzo klasycznie – to „ukulelowe” brzmienie, które kojarzy większość ludzi.
Gdy przechodzimy do koncertowego i tenorowego ukulele, dźwięk robi się pełniejszy, bardziej mięsisty. Zyskujemy głośność, dłuższe wybrzmiewanie, a także więcej basu – szczególnie w tenorze.
A baryton? To już zupełnie inna historia: ciepły, niski ton, bliski gitarze klasycznej, zdecydowanie mniej „cukierkowy”.
Warto jednak pamiętać, że drewno i jakość wykonania też grają tu ogromną rolę. Lite drewno zawsze da głębsze, bardziej złożone brzmienie niż laminat – niezależnie od rozmiaru.
Teraz sprawdźmy, jak te różnice przekładają się na strój.
Różnice w strojeniu
Tutaj mamy dobrą wiadomość: jeśli wybierzesz ukulele sopranowe, koncertowe albo tenorowe, nie musisz uczyć się nowych chwytów. Wszystkie trzy stroi się tak samo – G-C-E-A. To oznacza możliwość swobodnego przeskakiwania między tymi modelami bez stresu, że Twoje palce nagle przestaną „pamiętać” akordy.
Sytuacja jest inna w przypadku barytonu. Ten instrument stroi się D-G-B-E, czyli dokładnie tak jak cztery najcieńsze struny gitary. Jeżeli jesteś gitarzystą, to może być dla Ciebie naturalny wybór. Ale jeśli dopiero zaczynasz przygodę z ukulele – lepiej trzymać się klasycznego stroju.
Skoro już wiemy, jak brzmią i jak wygląda kwestia strojenia, czas na kolejną ważną sprawę: wygodę gry.
Rozmiar ukulele a komfort gry
Wielkość instrumentu wpływa nie tylko na brzmienie, ale i na to, jak się go trzyma, jak się go czuje i jak łatwo trafia się w progi.
Najmniejsze – sopranowe – są supermobilne i lekkie. Mają też najkrótszą menzurę. Co to oznacza w praktyce? Progi są ciaśniej rozmieszczone, więc osobom z większymi dłońmi może być trudno wygodnie złapać niektóre akordy.
Ukulele koncertowe i tenorowe oferują więcej przestrzeni na gryfie – dzięki dłuższej menzurze. To bardzo pomaga przy dokładnym strojeniu, trudniejszych chwytach i szybszym graniu. Jeśli zależy Ci na wygodzie, te rozmiary będą świetnym kompromisem między komfortem a poręcznością.
Wybór zależy od tego, jak duży instrument chcesz mieć w rękach – i co dla Ciebie znaczy „wygodna gra”. Ale pamiętaj: nawet najlepszy opis nie zastąpi własnych odczuć.
Dlatego…
Sprawdź, który model ukulele Martin zagra z Tobą najlepiej
Niezależnie od tego, czy wybierzesz sopranowe, koncertowe czy tenorowe ukulele, jedno jest pewne: to instrument, który wciąga od pierwszego akordu. Lekki, poręczny, radosny – idealny na wakacje, spotkania ze znajomymi, ale też jako muzyczne antidotum na codzienny stres.
Chcesz usłyszeć, jak ukulele brzmi na żywo? Poczuć, które dobrze leży w dłoni, jak reaguje na Twój styl gry? Najlepsze, co możesz zrobić, to odwiedzić autoryzowanego dealera Martin i samemu przetestować różne modele.
Bo może to właśnie dzisiaj znajdziesz swój nowy ulubiony instrument. I kto wie – może nie ostatni.